[FAQ] Meest gestelde vragen

More
18 years 1 month ago - 15 years 10 months ago #6796 by swoozh
Hallo Nederlandse Sensible Soccer/SWOS-fans,

Deze thread is bedoeld als FAQ oftewel de lijst met meest gestelde vragen. Niet dat er al veel vragen zijn in het Nederlandse gedeelte, maar zie het als proactief reageren ;)
Deze thread is nog volop in ontwikkeling; feedback is op prijs gesteld evenals extra vragen antwoorden

Algemeen

Wat kan ik op deze website?
De website SensibleSoccer.de heeft als doel om spelers van de verschillende Sensible Soccer-versies met elkaar in contact te laten komen en om informatie over te brengen hoe de verschillende versies nu nog gespeeld kan worden. Een opvallend onderdeel hiervan zijn de versies die online gespeeld kunnen worden. Via de website kunnen online en offline uitslagen van tournaments, leagues of friendly matches worden ingevuld.

Waarom zou ik me registreren op deze website?
Als je je registreert, dan heb je veel meer mogelijkheden op de website. Het is dan namelijk mogelijk om mee te doen aan online offline toernooien, resultaten van online wedstrijden in te voeren. En uiteraard laat je dan ook merken dat je een Sensible Soccer-fan bent :)

Is er naast deze FAQ nog meer informatie beschikbaar?
Er is zat informatie beschikbaar. Bijvoorbeeld deze thread van Kurrado over online spelen.

Forum

Waarom moet ik mij apart registreren voor het forum?
Het forum is niet alleen voor de website SensibleSoccer.de, maar ook voor andere sites die gerelateerd zijn aan Sensible Soccer of SWOS.

IRC #sensible

Wat is IRC?
IRC (Internet Relay Chat) is een systeem waar mensen van over de gehele wereld elkaar ontmoeten en met elkaar praten over duizenden onderwerpen, meestal op kanalen (kleine groepen mensen, vaak met een bepaald onderwerp van gesprek) of in prive gesprek (/msg).
Voor meer basisinformatie over IRC, zie deze pagina . Bekijk ook deze pagina .

Op welke IRC-server en op welk kanaal zitten jullie?
Server: irc.quakenet.org
Kanaal: #sensible
Gerelateerde kanalen: #sensible.de (Duits), #sensible.pl (Pools), #sensible.tr (Turks) , #sensible.pt (Portugees)

PC SWOS

Waar kan ik SWOS 96/97 voor de PC downloaden?
Bekijk deze topic daarvoor.

Hoe krijg ik PC SWOS werkend op Windows XP (of NT)
PC SWOS is eigenlijk gemaakt voor DOS, maar via bepaalde programma s is het mogelijk om het ook draaiend te krijgen op Windows XP. Bekijk deze topic of deze topic voor meer informatie.

Online spelen
Een uitgebreide tutorial over online spelen kan in deze thread van Kurrado gevonden worden.

Wat voor versies kan ik online spelen?
Het is op dit moment mogelijk om 2 verschillende versies online te spelen. Dit zijn:
  • Amiga SWOS 96/97
  • Sega Sensible Soccer International Megadrive-versie

Deze versies worden beide via emulators gespeeld. Bij Amiga SWOS is dit de emulator winUAE met Kaillera, bij Sega Sensible Soccer is dit Gens met Kaillera.

Amiga SWOS online spelen
Een uitgebreide tutorial over online spelen kan in deze thread van Kurrado gevonden worden.

Hoe kom ik aan Amiga SWOS?
Amiga SWOS is hier te downloaden.
Download vervolgens het nieuwste Save.adf -bestand en plaats deze in de map disks .

Waarom moet ik het bestand Save.adf downloaden?
Het Save.adf -bestand bevat al de zelfgemaakte (custom) tactics. Deze worden elke week op maandag bijgewerkt, lees voor meer informatie deze thread . Het is ook mogelijk om je eigen tactiek toe te voegen.
Maar het is dus de bedoeling dat elke maandag je het nieuwe Save.adf -bestand download en in de map disks zet.

Hoe kan ik online spelen?
Om een globaal idee te krijgen hoe het werkt, bekijk deze pagina eens, of deze video , beide in het Engels. (Thanks to HairFU Stromberg). Deze thread van Playaveli is ook nog het bekijken waard.

Wat zijn de regels voor een Amiga SWOS online wedstrijd?
Een wedstrijd duurt 5 minuten, en de optie All teams equal moet op ON staan.

Wat zijn de instellingen voor een Amiga SWOS online wedstrijd?
Via options in het spel kan je het volgende instellen:


Wat is ooo?
ooo staat voor One On One , meestal wordt dit gezegd door personen die SWOS online wilt spelen. Door amiga ooo neer te zetten, geef je aan dat je alleen op zoek bent naar iemand die Amiga SWOS online tegen je wilt spelen.

Wat is liga, asl?
liga of asl X (waar X staat voor een nummer), betekent dat de persoon op zoek is naar iemand die in dezelfde league zit om Amiga SWOS tegen te spelen.

Hoe vind ik een tegenstander om Amiga SWOS online te spelen?
Een tegenstander is het beste via IRC te vinden: irc.quakenet.org #sensible
Spreek vervolgens een server af en eventueel wie de game maakt (meestal is dat degene die het eerste op de server is, of diegene die het laagste ping heeft).

Hoe werkt het invullen van uitslagen van normale wedstrijden?
Eerst moet op deze pagina de tegenstander worden uitgedaagd (challenge), daar staan alleen de Amiga-spelers die op dit moment online zijn op de website. Dus als de tegenstander nog niet op de website is, kan je deze ook nog niet uitdagen.
Voor 1 wedstrijd hoeft slechts 1 de ander uit te dagen. Meestal wordt dit via IRC afgesproken door middel van My home (mijn thuiswedstrijd; ik daag uit) of Your home (jouw thuiswedstrijd; jij daagt uit). Als er 2 wedstrijden worden gespeeld, spreekt het voor z ich dat beide personen elkaar een keer uitdaagt, dan moet er alleen worden afgesproken welke uitslag waar komt.
Stel er zijn twee uitslagen: 2-3 en 4-1
Dan kan de tegenstander zeggen: 2-3 my home , dat betekent dus dat je 2-3 bij de Away -wedstrijdinvult en 4-1 bij je Home -wedstrijd.

Hoe werken de leagues?
Het is mogelijk om in een league mee te doen. Een league duurt een maand; daarna promoveren de winnaars en degraderen de verliezers. (Bij de hoogste league kan er niemand promoveren en bij de laagste league kan er niemand degraderen)
Het is de bedoeling dat je zo veel mogelijk wedstrijden speelt tegen de andere personen uit de league.

Hoe kan ik meedoen aan een league?
Je kan dit door een berichtje via het forum, IRC of via de website aan Redhair te sturen. Je krijgt vervolgens een bericht terug en wordt dan in de laagste categorie geplaatst.

Hoe werkt het invullen van de league-uitslagen?
Je kan via deze pagina de uitslagen invullen. Spreek alleen met je tegenstander af welke uitslag geld voor jouw thuiswedstrijd en welke geld voor zijn thuiswedstrijd.

Waar vind ik de challenge lijst?
Deze is hier te vinden.

De tegenstander staat niet in de lijst, wat nu?
De tegenstander is waarschijnlijk nog niet op de website geweest in de afgelopen paar minuten. Wacht totdat hij er wel is, of vraag hem de website te bezoeken. Vernieuw de pagina en probeer het dan opnieuw.

Waar staat de ranking lijst?
De ranking van Amiga SWOS online staat hier .

Ik sta nog niet in de ranking, hoe komt dat?
Om in de ranking te komen, moet je minimaal 5 normale (ooo) wedstrijden hebben gespeeld én de resultaten daarvan hebben ingevoerd. Of je hebt de afgelopen 3 maanden geen normale (ooo) wedstrijd gespeeld, dan verdwijn je automatisch uit de lijst.

Wat te doen als de verbinding wordt verbroken ( Conncetion lost ) ?
Als de connectie tijdens het spelen wordt verbroken ( connection lost ), dan moet de wedstrijd overnieuw gespeeld worden. Je kan met de speler zelf overleggen of je hiervoor een uitzondering maakt, bijvoorbeeld bij:
  • Connectie wordt verbroken in 89e minuut; Het is mogelijk dan af te spreken dat de wedstrijd niet overnieuw wordt gespeeld, omdat de wedstrijd toch bijna over is (Maar aan de andere kant, in de 90e minuut kan nog veel gescoord worden :D)
  • Connectie wordt verbroken in 50e minuut; Het is mogelijk dan af te spreken dat alleen de 2e helft overnieuw wordt gespeeld. Dit kan dan gedaan worden door opnieuw het spel te starten en dan de 1e helft te beginnen, maar dan moet wel dezelfde persoon aftrappen in dezelfde richting. Na 45 minuten is de wedstrijd dan gespeeld en tel je de uitslagen bij elkaar op.

Maar nogmaals, de officiële regel is dat de wedstrijd overnieuw gespeeld moet worden! Dus als iemand dit wilt, dan heeft deze persoon daar gewoon recht op.

Sega Sensible Soccer International online spelen
Een uitgebreide tutorial over online spelen kan in deze thread van Kurrado gevonden worden.

Hoe kom ik aan Sega Sensible Soccer International ?
Sega Sensible Soccer International is hier te downloaden.

Hoe vind ik een tegenstander om Sega Sensible Soccer online te spelen?
Een tegenstander is het beste via IRC te vinden: irc.quakenet.org #sensible

Hoe werkt het invullen van uitslagen?

Wat is ooo?
ooo staat voor One On One , meestal wordt dit gezegd door personen die SWOS online wilt spelen. Door sega ooo neer te zetten, geef je aan dat je alleen op zoek bent naar iemand die Sensible Soccer International online tegen je wilt spelen.

Waar vind ik de challenge lijst?

De tegenstander staat niet in de lijst, wat nu?

Waar staat de ranking lijst?
De ranking van Sensible Soccer International online staat hier .

Ik sta nog niet in de ranking, hoe komt dat?
Om in de ranking te komen, moet je minimaal 5 wedstrijden hebben gespeeld én de resultaten daarvan hebben ingevoerd. Of je hebt de afgelopen 3 maanden geen normale (ooo) wedstrijd gespeeld, dan verdwijn je automatisch uit de lijst.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.179 seconds
Powered by Kunena Forum